lördag 1 januari 2011

Virka badrumsmatta

















Tjenare tjejer
Har roat mig med att virka en badrumsmatta. Använde mig av virknål 12 och två gamla lakan som jag hade klippt sönder i remsor. Virkade egentligen bara runt och runt i en spiral, utan något mönster.
  1. Gör en magisk ring med sex maskor. Virka två fasta maskor i varje fast maska =12 maskor.
  2. Varv 1: 1 fast maska, två fasta maskor i nästa maska, gånger 6.
  3. Varv 2: 1 fast maska gånger två, två fasta maskor i nästa fast maska, gånger 6.
  4. varv 3: 1 fast maska gånger tre, två fasta maskor i nästa fast maska, gånger 6.
Ja ni ser ju hur mönstret utvecklar sig. För min del blev det 11 varv innan mattan blev färdig, men man kör på tills man har fått den storleken man vill ha. Jag avslutade med att virka 5 luftmaskor som jag sedan fäste i tredje maskan bredvid runt om hela mattan för att få en volangkant.Nästa gång jag får några gamla lakan över skall jag pröva att virka en rektangulär matta, eller kanske en fruktskål.

Voilà!, / Cillendillen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar