tisdag 25 januari 2011

Afrikansk blomma

Tänkte dela med mig av en variant på mormorsruta jag hittade ute i virkrymden.


Enjoy!
 Varv 1: Virka 5 lm, slut ihop till en ring.
Varv 2:  (1:a st = 2 lm), 2 st + 1 lm x 6 totalt runt lm ringen. smygmaskor till lm, byt garn.
Varv 3: Virka om varje lm, 2 st, 1 lm, 2 st x 6
Varv 4: Virka om varje lm, 7 stolpar x 6, byt färg.
Varv 5: Virka en fm i varje st, samt mellan varje blomblad en st med nertag mellan två grupper om två
st på 3e varvet. Byt färg.
Varv 6: 1 stolpe i varje fm, förutom mitt på varje kronblad där man virkar: 1 st + 1 lm + 1 st, vilket bildar hörnen på den sexkantiga blomman.
På flickr hittade jag massor av bilder på just denna variant (jag behöver öva lite till)

1 kommentar:

  1. Oh va fint.. vad kan det bli? En kudde tänker jag spontant hade blivit snygg.. typ en rund.
    / Cill

    SvaraRadera